سرآمدان عرصه دیجیتال معرفی شدند
تندیس زرین نوآوری دیجیتالی بر بال آزاد اکسپو فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی
سه شنبه 12 بهمن 1395

نفرات برگزیده جایزه ملی تحول دیجیتالی در سالن همایش الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، معرفی و تجلیل شدند.

مراسم جایزه ملی تحول دیجیتالی در ایران، با هدف ارزیابی، ارائه بازخورد و در نهایت معرفی سازمان‎های پیشرو در حوزه تحول دیجیتالی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در بهمن ماه برگزار گردید. برگزیدگان نخستین دوره این جایزه، همزمان با سومین کنفرانس ملی سیستم‎های اطلاعاتی با حضور دکتر علی کرمانشاه (معاون فناوری های نوین بانک مرکزی)، مهندس ناصر علی سعادت (رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور) و جمعی از فعالان حوزه دیجیتالی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
در محور نوآوری دیجیتالی، تندیس زرین به سامانه آزاد اکسپو فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی (شرکت بازار الکترونیک نگین آزاد)، تندیس سیمین به شرکت توسن، تندیس برنزین به شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و لوح های تقدیر اهتمام به نوآوری دیجیتالی به باشگاه مشتریان بانک ملت و شرکت نرم افزاری داتیس آرین قشم تعلق گرفت.
مهدی شامی زنجانی، دبیرعلمی جایزه ملی تحول دیجیتالی در این مراسم گفت: این رویداد شامل سه محور تخصصی زبدگی دیجیتالی (Digital Mastery)، نوآوری دیجیتالی (Digital Innovation) و رهبران دیجیتالی (Digital Leaders) است.
ایشان، تعداد شرکت کنندگان نخستین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی را 29 سازمان اعلام کرد و افزود که شرکت کنندگان براساس 15 مولفه و 71 شاخص مورد بررسی قرار گرفتند.
در حوزه زبدگی دیجیتالی، بلوغ دیجیتالی سازمان شرکت‎کننده در جایزه، ارزیابی گردید. زبدگی دیجیتالی، میزان مطلوبی از بلوغ دیجیتالی است که در آن، سازمان با محوریت فناوری‎های نوین اطلاعاتی، به سطح قابل توجهی از عملکرد، بهره‎وری، تجربه جذاب مشتری و در نهایت سودآوری دست یافته است.
همچنین در بخش نوآوری دیجیتالی، ابتکار و پروژه‎ دیجیتالی کاندیدا شده از سوی سازمان شرکت کننده در جایزه، از منظر نوآوری ارزیابی گردید. نوآوری کاندیدا شده باید تجاری‎سازی شده باشد.
همچنین، در حوزه رهبران دیجیتالی مدیر ارشد دیجیتالی کاندیدا شده از سوی سازمان شرکت کننده در جایزه، ارزیابی گردید. مدیر کاندیدا شده باید نقش برجسته‎ای در فرایند تحول دیجیتالی و رشد مبتنی بر فناوری اطلاعات سازمان خود ایفا نموده باشد.
از اهداف این جایزه می¬توان به افزایش آگاهی و بینش در بدنه مدیریتی سازمان‎های کشور در خصوص اهمیت و جایگاه تحول دیجیتالی، بهبود و ارتقای فرهنگ ارزش‎آفرینی دیجیتالی در فضای کسب‎و‎کار کشور، تشویق سازمان‎ها به انجام فرایند خودارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و فرصت‎های بهبود خود در زمینه تحول دیجیتالی، ارزیابی وضعیت تحول دیجیتالی شرکت‎کنندگان در جایزه توسط داوران خبره و ارائه گزارش بازخورد به سازمان‎ها در راستای بهبود وضعیت تحول دیجیتالی آن‎ها و شناسایی و معرفی سازمان‎های پیشروی کشور در حوزه تحول دیجیتالی اشاره کرد.
شامی ادامه داد که نخستین جایزه ملی تحول دیجیتالی با هدف ارزیابی، کمک به افزایش بلوغ سازمان¬ها و ارایه بازخورد عملکردها برگزار شده است.
وی، افزایش آگاهی و بینش در بدنه مدیریت سازمان¬ها، بهبود و ارتقای فرهنگ ارزش آفرین دیجیتالی در فضای کسب و کار کشور، تشویق سازمان¬ها به انجام فرآیند خود ارزیابی و شناسایی نقاط ضعف را از دیگر اهداف این رویداد اعلام کرد.
به گزارش دبیرخانه این جشنواره، مهدی شامی زنجانی، دبیر جایزه ملی تحول دیجیتالی گفت: در سال‎های اخیر، بسیاری از سازمان‎ها کوشیده‎اند با تکیه بر قابلیت‎های متنوع و متعدد فناوریهای نوین دیجیتالی (همانند رایانش اجتماعی، رایانش موبایلی، رایانش ابری و رایانش تحلیل داده) کسب‎و‎کار خود را متحول سازند. بخش قابل توجهی از این سازمان‎ها، همانند بانک‎ها، بیمه‎ها، خودروسازها، خرده‎فروش‎ها، هتل‎ها، شرکتی‎های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، شهرداری‎ها و سایر سازمان‎های بخش عمومی و دولتی، دیجیتالی متولد نشده‎اند اما با بهره‎گیری از فناوری‎های دیجیتالی به دنبال دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد، بهره‎وری، نوآوری و رضایت مشتری هستند.
وی افزود: گروه دیگری از سازمان‎ها نیز وجود دارند که از ابتدای حیات خود، دارای ماهیت دیجیتالی بوده و به دیگر بیان، بر بستر فناوری‎های اطلاعاتی متولد شده و توسعه یافته‎اند. این‎گونه کسب‎و‎کارها نیز به دنبال بهبود وضعیت رقابتی خویش، در محیط کسب‎و‎کارهای دیجیتالی هستند.
وی با اشاره به اینکه تحول دیجیتالی، تغییر فناورانه راهی است که سازمان‎ها می‎پیمایند، اظهار داشت: این تحول با سرمایه‎گذاری هوشمندانه بر روی فناوری‎های دیجیتالی در راستای تغییر لایه‎های مختلف سازمانی شامل بینش‎ها و چشم‎اندازها، مدل‎های کسب‎و‎کار، فرایندها، محصولات و خدمات به‎منظور ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و سازمان امکان‎پذیر می‎شود.
شایان توجه است که در دیگر بخش های معرفی برندگان جایزه ملی دیجیتالی نتایج زیر بدست آمد:
در بخش رهبری دیجیتالی، تندیس سیمین به فردوس باقری از شرکت توسن، تندیس برنزین به سید حامد قنادپور از شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و رحیم عبادی از موسسه آموزش عالی مجازی مهر البرز، و لوح تقدیر این محور هم به عیسی رضایی از موسسه اعتباری کوثر تعلق گرفت.
در محور زبدگی دیجیتالی هم تندیس برنزین به شرکت توسن و لوح های تقدیر به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و مهندسی و ساختمان صنایع نفت تعلق گرفت.

منبع : آزاد اگسپو